Extreme-urheilusta Energiaa

Extreme-urheilu on koukuttavan jännittävää ja sitä voi harrastaa jo miltei missä ja koska tahansa. Extreme-urheilu tarkoittaa sellaista urheilulajia, jossa adrenaliini virtaa ja vaaran tunne on mukana. Extreme-urheiluksi voi laskea monet nykyiset trendiurheilulajitkin, kuten sukelluksen.

 

Extreme-urheilusta Energiaa

Sukelluksessa kuitenkin todellinen vaara on suhteellisen pieni verrattuna perinteisiin urheilulajeihin, kuten jalkapalloon tai vaikkapa ratsastukseen. Mutta se luokitellaan kuitenkin extreme urheilun piiriin. Kaikkiin hurjimpia lajeja tämän saralla on base-hyppy. Basehypyssä hypätään niin kutsutulla oravapuvulla vuoren jyrkänteeltä tai muusta esimerkiksi pilvenpiirtäjästä alas ja käytetään tuulen energiaa ylläpitämään puvussa nostetta. Tämän aikana pukua ohjaillaan ja hyppyä kohdistetaan niin, ettei kosketusta maahan tulisi ennen kuin vauhti on tarpeeksi hidas siihen. Basehyppy on yksi maailman vaarallisimmista urheilulajeista. Tampereella Torni-hotellista tehtiin kuuluisa basehyppy, jonka seurauksena Tampereen korkeimman asuinrakennuksen kattoterassi suljettiin ja uudelleen remontoituun sellaiseksi, että siellä ei turvallisuus aukkoja löydy niin, että sieltä pystyisi enää hyppyä tekemään. YouTubesta löytyy paljon basehyppy videoita, jotka saavat vatsan vääntymään pelkästään jo katselustakin. Muita extreme lajeja ovat muun muassa alamäkipyöräily, kalliokiipeily, laskuvarjohyppääminen ja motocross.

Liitovarjoilu

Liitovarjoilua voi harrastaa paikoissa ja maissa, joissa on korkeita vuoria. Suomessa liitovarjoiluun ei ole hyvät olosuhteet, sillä tarvittavaa tuulta ja vuoristoa ei liiammin ole. Liitovarjoilua voi kuitenkin yhdistää myös vesiurheiluun ja näin ollen varjon ja vesisuksien tai wakeboardin yhdistäminen urheilulajiksi on ollut suosittua Suomessakin. Liitovarjoilua voi harrastaa muun muassa Nepalissa. Lajia pääsee kokeilemaan oppaan kanssa, joka hyppää liitovarjo hypyn kanssasi tandemina. Tandemina hypätty liito toimii niin, että istut kankaisella liinalla, joka on penkin muotoinen ja pidät kiinni sitä varten tehdystä käsituesta, sillä välin kun oppaasi käsittelee varjoa ja tekee laskeutumisen ja käännökset puolestasi. Liitoon lähdettäessä ja laskeutumisen alkaessa sinun kuitenkin pitää olla aktiivinen. Kun liito aloitetaan, se aloitetaan usein korkealta jyrkänteeltä, jossa on hieman niin kutsutta kiihdytysmatkaa. Varjo itsessään makaa maassa kauttaaltaan ja sen edessä on valjaat ja istuinalusta. Sinä ja opas menette valjaiden kiinnitykseen samalla tarkistaen, että varjo on kauttaaltaan auki takananne maassa. Sen jälkeen, kun valjaat on kiinnitetty alkaa kiihdytys. Takana olevat avustajat pitävät varjoa hieman ylähäällä ja oppaasi kanssa lähdette juoksemaan täysin kohti jyrkännettä. Jossakin vaiheessa tunnet, että varjo hinaa vastaan takanasi ja ottaa ilmaa, tässä kohtaa pitää juosta niin lujaa kuin pystyy, jotta varjo nousee kokonaan ilmaan. Jyrkänteen reunalla ja jo hieman reunaa varjo nousee kokonaan ilmaan ja alkaa ilmanvastuksen avulla nostamaan jalkojasi maasta. Juosta täytyy loppuun asti niin kauan, kun jalat eivät enää osu maahan. Liito voi alkaa.

Liitovarjoilu

Kuin kotka taivaalla

Liitäminen on täysin hiljaista. Olosi on kuin kotkalla konsanaan ja usein haukat sekä kotkat ja muut linnut liitävätkin liitovarjojen vieressä kummastelemassa tuota näkyä. Allasi ei ole mitään ja jalkasi heiluvat vapaina ilmassa. Pienet käännökset eivät tunnu pahalta, mutta ilmakuplat ja pienet pomput säikähdyttävät. Kun laskeudutaan ja tehdään suurempaa kulmaa, mahassasi tuntuu g-voimat. G-voimia voi kokeilla extreme tempulla, jossa varjoa niin sanotusti lähdetään tiputtamaan ympyränmuotista spiraalia alaspäin, jolloin g-voimien takia tunnet mahan pohjassa, että kaikki sisäelimesi valuvat toiselle puolelle kehoasi. Kun laskeudutaan, on sama juoksu urakka edessä. Tarkoitus onkin heti lähellä maanpintaa juosta jaloilla niin lujaa kuin pystyy ja ottaa maa vastaan ilman kaatumista. Hiljalleen juoksun hidastuessa voit alkaa rauhoittumaan ja varjo palaa nätisti maanpinnalle.